Στο κέντρο του δοντιού και σε όλη την έκτασή του από τη μύλη μέχρι την άκρη της ρίζας υπάρχει μια κοιλότητα όπου βρίσκεται ο πολφός του δοντιού- τα αγγεία και τα νεύρα του- και επειδή οι περισσότεροι ασθενείς θεωρούν ότι κατά την ενδοδοντική θεραπεία απομακρύνεται, μόνο, το νεύρο του δοντιού γι’ αυτό και την ονόμασαν «απονεύρωση» .

Η ενδοδοντική θεραπεία είναι η διαδικασία με την οποία καθαρίζεται το εσωτερικό του δοντιού με ειδικά μικροεργαλεία και αντισηπτικά, όταν ο πολφός του δοντιού μολυνθεί ή νεκρωθεί με σκοπό την αποφυγή της εξαγωγής του και τη διατήρησή του στο στόμα για πολλά χρόνια.

Τι περιλαμβάνει μια απονεύρωση; Ποια είναι η διαδικασία και τα στάδια;

Αρχικά γίνεται με ιδιαίτερη προσοχή και όσο το δυνατόν ανώδυνα αναισθησία της περιοχής όπου εντοπίζεται το προς θεραπεία δόντι. Έπειτα τοποθετείται, με ειδικό εξοπλισμό, απομόνωση στο δόντι που πρόκειται να γίνει η ενδοδοντική θεραπεία. Η απομόνωση τοποθετείται για την αποφυγή κατάποσης μικροεργαλείων και αντισηπτικών υγρών, που χρησιμοποιούνται από τον οδοντίατρο κατά τη διάρκεια της θεραπείας αλλά και για την επίτευξη της μέγιστης αντισηψίας της περιοχής. Έπειτα απομακρύνεται όλη η τερηδόνα – εάν υπάρχει – και δημιουργείται μια κοιλότητα στην μασητική επιφάνεια του δοντιού μέσα από την οποία ο οδοντίατρος θα μπορέσει απρόσκοπτα να ολοκληρώσει με επιτυχία την θεραπεία. Αφού ανευρεθούν όλοι οι ριζικοί σωλήνες του δοντιού, θα επεξεργαστούν κατάλληλα μηχανικά και χημικά και έπειτα θα γεμιστούν στεγανά με το κατάλληλο εμφρακτικό υλικό με σκοπό την αποφυγή της επαναμόλυνσης του συγκεκριμένου δοντιού.

Με την ολοκλήρωση της θεραπείας αποφασίζεται η αποκατάσταση του δοντιού. Συνήθως τα ενδοδοντικά θεραπευμένα δόντια είναι ιδιαίτερα αδύναμα οπότε αποφασίζετε η τοποθέτηση στεφάνης (θήκης) με ή χωρίς την τοποθέτηση ενδορριζικού άξονα.

Τα παραπάνω στάδια σε πόσα ραντεβού γίνονται;  Μπορούν να γίνουν όλα σε ένα;

Σε ένα ραντεβού μπορεί να ολοκληρωθεί χωρίς κανένα κίνδυνο η ενδοδοντική θεραπεία σε δόντι με ζωντανό πολφό. Δυστυχώς , εάν το δόντι είναι νεκρό προτιμάμε να το τελειώνουμε σε μια δεύτερη συνεδρία, η οποία απέχει από την πρώτη περίπου δέκα μέρες, για να αφήσουμε ειδικά φάρμακα μέσα στη ρίζα του δοντιού έτσι ώστε να έχει επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή αντισηψία.

Φυσικά , εάν το δόντι είναι ζωντανό και η επιλογή της αποκατάστασης δεν περιλαμβάνει τη συμμετοχή του εργαστηρίου μπορούν όλα τα παραπάνω να γίνουν σε ένα ραντεβού.

Πόση ώρα διαρκεί το κάθε ραντεβού;

Αυτή η ερώτηση δεν μπορεί εύκολα να απαντηθεί γιατί εξαρτάται από πάρα πολλά πράγματα όπως για παράδειγμα από τη θέση του δοντιού, ανατομικές δυσκολίες αυτού, από τον εάν ο ασθενής είναι συνεργάσιμος και πολλά άλλα…. Κατά μέσο όρο το κάθε ραντεβού διαρκεί περίπου 60 λεπτά.

Πότε χρειάζομαι ενδοδοντική θεραπεία; Ποιες είναι οι αιτίες;

Ένα δόντι χρειάζεται ενδοδοντική θεραπεία όταν ο πολφός έχει είτε νεκρωθεί είτε μολυνθεί. Συνήθως αυτά συμβαίνουν όταν :

1.   Η τερηδόνα έχει προχωρήσει τόσο πολύ που κατά την απομάκρυνσή της γίνεται αναπόφευκτα η αποκάλυψη του πολφού ή το χαμηλότερο στρώμα της εντοπίζεται πολύ κοντά στο πολφό με αποτέλεσμα οι τοξίνες των μικροβίων να έχουν μολύνει τον πολφό και να του έχουν δημιουργήσει φλεγμονή.

2.   Ένα δόντι σπάσει και το σπάσιμο εντοπίζεται πολύ κοντά στο πολφό ή κατά το σπάσιμο έχει αποκαλυφθεί ο πολφός.

3.   Ένα δόντι έχει τραυματιστεί με αποτέλεσμα να νεκρωθεί ο πολφός. Ένα δόντι μπορεί να «νεκρωθεί» από καθημερινά μικρά χτυπήματα (π.χ. χτύπημα με πιρούνι), από ισχυρή σύγκρουση (π.χ. πτώση από ποδήλατο), από καθημερινό σφίξιμο των δοντιών (βρουξισμός).

4.   Όταν ένα δόντι παρουσιάσει απόστημα, έντονο πρήξιμο και πόνο. Ένα δόντι μπορεί να πρηστεί γιατί είναι πολύ χαλασμένο, γιατί είναι νεκρωμένο ή γιατί χρειάζεται επανάληψη ενδοδοντικής θεραπείας.

ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΞΕΛΙΞΗΣ ΤΗΣ ΒΛΑΒΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΝΔΟΔΟΝΤΙΚΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Ποια είναι τα συμπτώματα που πρέπει να με οδηγήσουν στον οδοντίατρο για απονεύρωση; Μπορεί να κάνω και πυρετό;

Το πιο έντονο σύμπτωμα που αναγκάζει όλους τους ασθενείς να επισκεφθούν τον οδοντίατρο είναι το οίδημα και ο πόνος. Το οίδημα πολλές φορές μπορεί να παραμορφώσει το πρόσωπο του ασθενούς. Φυσικά, όταν τα συμπτώματα είναι έντονα μπορεί και να εμφανισθεί πυρετός, κυρίως δέκατα. Επίσης, κάτι που θα πρέπει να μας κάνει να επισπεύσουμε την επίσκεψή μας στον οδοντίατρο είναι η εμφάνιση συριγγίου. Το συρίγγιο είναι ένα «σπυράκι» από το οποίο διοχετεύεται στη στοματική κοιλότητα πύον. Τέλος, πόνος κατά τη μάσηση και την κατάκλιση αποτελούν καμπανάκια κινδύνου.

ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Θα χρειαστεί να πάρω αντιβίωση πριν και μετά την θεραπεία;

Μετά την θεραπεία δε θα χρειαστεί να λάβετε αντιβίωση, το ίδιο όμως δεν είναι δυνατό να συμβεί και κατά τη διάρκεια της θεραπείας σε περίπτωση που προσέλθετε στο ιατρείο με έντονο οίδημα. Επίσης, μπορεί να χρειαστεί να λάβετε αντιβιοτικό σκεύασμα σε περίπτωση αναζωπύρωσης της φλεγμονής.

Μετά τη θεραπεία θα συνεχίσω να έχω ενοχλήσεις;

Η προϋπάρχουσα φλεγμονή των ιστών ίσως προκαλέσει πόνο ή δυσφορία για κάποιες μέρες μετά την ολοκλήρωση της θεραπείας. Τα συμπτώματα αυτά μπορούν να αντιμετωπιστούν τις περισσότερες φορές με αντιφλεγμονώδη ή αναλγητικά φάρμακα. Καλό είναι να αποφεύγετε το μάσημα σκληρών τροφών με το απονευρωμένο δόντι μέχρι την ολοκλήρωση της τελικής αποκατάσταση του δοντιού. Επιπλέον, μπορεί τις πρώτες μέρες μετά το πέρας της θεραπείας να υπάρχουν κάποιες ήπιες ενοχλήσεις οφειλόμενες στις υψηλές θερμοκρασίες των υλικών της ενδοδοντικής θεραπείας.

Έχω ήδη κάνει απονεύρωση στο δόντι αλλά πονάω, μπορεί να έχει αποτύχει η απονεύρωση και να χρειαστεί επανάληψη;

Εάν έχει παρέλθει μεγάλο χρονικό διάστημα από το πέρας της ενδοδοντικής θεραπείας και το δόντι πονάει ακόμα τότε μια από τις πιθανές αιτίες μπορεί να είναι η ανάγκη επανάληψης της θεραπείας. Επίσης, πρέπει να διερευνηθεί η ύπαρξη κατάγματος, κάτι που είναι συχνό φαινόμενο στα θεραπευμένα δόντια χωρίς στεφάνη (θήκη). Εάν, το δόντι πονάει κατά τη μάσηση, όλα τα προηγούμενα είναι πιθανά, αλλά πρέπει επίσης να ελέγξουμε εάν υπάρχει κάποια πρόωρη επαφή των δοντιών.

Μπορεί να γίνει απονεύρωση σε φρονιμίτη;

Γενικότερα, η ενδοδοντική θεραπεία σε φρονιμίτη δεν αποτελεί καθ’ ημέρα πράξη παρ’ όλα αυτά όταν κρίνεται απαραίτητο να διατηρηθεί, για προσθετικούς λόγους, ο φρονιμίτης τότε εκτελείται θεραπεία σε αυτόν. Η ενδοδοντική θεραπεία σε τρίτο γομφίο είναι σχετικά σπάνια και γίνεται σε εξαιρετικές περιπτώσεις ( π.χ. όταν αποτελεί μοναδικό ακραίο στήριγμα).

Η απονεύρωση σε μπροστινό δόντι γίνεται χωρίς αυτό να μαυρίσει;

Φυσικά, γιατί τα υλικά και οι τεχνικές που χρησιμοποιούμε είναι τέτοιες ώστε να εκμηδενίζουμε σχεδόν τις πιθανότητες να μαυρίσει το θεραπευμένο δόντι.

Αν το απονευρωμένο μπροστινό μου δόντι μαυρίσει, πώς το αντιμετωπίζουμε;

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι αντιμετώπισης με πιο απλό και μη επεμβατικό την εσωτερική λεύκανση του συγκεκριμένου δοντιού. Τις περισσότερες φορές το αποτέλεσμα μετά την εσωτερική λεύκανση είναι το επιθυμητό. Σε πολύ δύσκολες περιπτώσεις, ίσως χρειαστεί κάποια όψη ή στεφάνη.

Κατά την εγκυμοσύνη και τον θηλασμό, μπορώ να κάνω απονεύρωση;

Κατά την εγκυμοσύνη ή το θηλασμό καλό είναι να αποφεύγονται οδοντιατρικές εργασίες. Από την άλλη πλευρά όμως δεν θέλουμε καθόλου την ύπαρξη πόνου ή φλεγμονής διότι μπορούν να δημιουργηθούν σοβαρά προβλήματα, γι’ αυτό το λόγο εφιστούμε την προσοχή στις γυναίκες που έχουν μπει στη διαδικασία να αποκτήσουν ένα μωράκι να φροντίσουν πριν μείνουν έγκυος να κάνουν έναν έλεγχο στα δόντια τους. Σε περίπτωση ανάγκης ενδοδοντικής θεραπείας κατά την εγκυμοσύνη ή το θηλασμό επεμβαίνουμε διότι ο πόνος μπορεί να προκαλέσει τοκετό και επίσης η εγκυμονούσα ή θηλάζουσα δεν μπορεί να πάρει αντιβίωση. Γενικότερα, επειδή τέτοιες καταστάσεις είναι πιο εύκολα αντιμετωπίσιμες όταν δεν υπάρχει εγκυμοσύνη (ακόμα και εάν η ασθενής θηλάζει) ένας έλεγχος πριν την εγκυμοσύνη επιβάλλεται!

Τι γίνεται με την απονεύρωση σε παιδικό (νεογιλό) δόντι; Ισχύουν τα ίδια με τους ενήλικες;

Η θεραπεία σε νεογιλά δόντια ονομάζεται πολφοτομή και είναι μια τελείως διαφορετική διαδικασία συγκρινόμενη με την ενδοδοντική θεραπεία στους ενηλίκους. Στα νεογιλά δόντια, ουσιαστικά απομακρύνεται ο πολφός από το μυλικό θάλαμο του δοντιού μόνο και όχι από όλο το δόντι, όπως στους ενήλικες. Επίσης, τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι τελείως διαφορετικά. Κάτι που πρέπει να σημειωθεί είναι ότι η πολφοτομή, επειδή ακριβώς γίνεται με τελείως διαφορετικό τρόπο από την ενδοδοντική θεραπεία, έχει λιγότερες πιθανότητες να πετύχει και επιπλέον πάντα το νεογιλό δοντάκι θα πρέπει να αποκαθίσταται με ανοξείδωτη στεφάνη.

Μου είπαν ότι μετά την απονεύρωση θα χρειαστώ άξονα και θήκη από πάνω, γιατί; Είναι απαραίτητο να το κάνω;

Συνήθως, τα δόντια που χρειάζονται θεραπεία είναι αρκετά τερηδονισμένα ή κατεστραμμένα γι’ αυτό και τις περισσότερες φορές χρειάζονται στεφάνη(θήκη) και άξονα. Το τι προσθετική θα χρειαστεί ένα θεραπευμένο δόντι μπορούμε να το διαπιστώσουμε μετά το πρώτο ραντεβού. Εάν, παρ’ όλα αυτά το δόντι δεν είναι κατεστραμμένο μπορεί να αποκατασταθεί και με μια απλή έμφραξη. Σε κάθε περίπτωση, την απόφαση αυτή την παίρνει ο θεράποντας αφού  ελέγξει πόσο δόντι απομένει μετά το πέρας της θεραπείας και τι είναι ικανό αυτό το δόντι να στηρίξει.

Ποσό κοστίζει η απονεύρωση; H τιμή είναι ίδια σε κάθε περίπτωση;

Το κόστος της ενδοδοντικής θεραπείας δεν είναι ίδιο για όλα τα δόντια. Διαφέρει γιατί και τα δόντια μας διαφέρουν. Ένα δόντι μπορεί να είναι μονόριζο, δύριζο ή πολύριζο οπότε το κόστος της θεραπείας εξαρτάται από το πλήθος των ριζών του δοντιού. Επιπλέον, η επανάληψη της ενδοδοντικής θεραπείας κοστίζει περισσότερο από την κοινή ενδοδοντική θεραπεία. Τέλος, επειδή κάθε περιστατικό δεν ίδιο με τα υπόλοιπα μπορεί μια θεραπεία να χρειαστεί ειδικά υλικά και όχι μόνο γουταπέρκα, οπότε έτσι αυξάνεται πάλι το κόστος της θεραπείας. Με λίγα λόγια το κόστος δεν ίδιο σε κάθε περίπτωση και όπως θα καταλάβατε από τα παραπάνω εξαρτάται και από αρκετά πράγματα.